Køkkenskriveri
Dumt spørgsmålAf Benny Doré den 13. juni 2014
Der er en restaurant i Rom, som vi har besøgt flere gange, end vi har vi har spist der. De første to gange gik vi igen uden at bestille. En tommelfingerregel siger, at hvis et spisested har meget få gæster, så er der nok en grund til det. Og i stedets charmerende gårdhave sad der ikke mange og spiste frokost.
Tredje gang var besøget også meget tyndt. Tjeneren nåede dog at spørge, om vi ville have et bord. Jeg ville så stille et modspørgsmål om, hvorfor der aldrig var flere gæster. Mit begrænsede ordforråd ud i det italienske, samt mit ønske om ikke at genere den venlige og belevne tjener, fik åbenbart spørgsmålet til at lyde lidt som: 'Hvordan spiser man her?'.
Dumme spørgsmål kræver som bekendt dumme svar. Tjeneren viste dog sit format ved høfligt at svare: 'Helt normalt med kniv og gaffel Signore'. Så var der ingen vej tilbage. Vi fik et af de mange ledige borde og efterfølgende et af de bedste måltider i Rom det år. Siden er gårdhaven blevet et af de steder, hvor vi mener det alvorligt, når vi siger 'arrivederci' efter et par gode timer. Forklaringen på frokostfreden er, ifølge personalet, at stedet ikke ligger i et kvarter med mange forretnings- eller kontorfolk. Derimod er der normalt fuldt hus om aftenen. Det har vi endnu til gode at undersøge rigtigheden af.
Udover gårdhave og terrasse har restauranten flere lokaler, der alle er fyldt med moderne kunst. Kunsten spiller også en rolle i husets historie. Legenden fortæller, at Rafael var forelsket i den smukke bagerdatter Margherita Luti, som boede netop der. På museet Galleria Barberini kan man se hans maleri 'La Fornarina', der forestiller netop bagerdatteren, sågar med blottede bryster. I nyere tid har Miró spist på restauranten. I den forbindelse slog han nogle streger, der i dag pryder stedets menukort.
Sidst vi var i gårdhaven, fik jeg bl.a. pasta, hvor det beskedne tilbehør var en halv hummer. Den mousserende Ferrari Brut bekom os så godt, at den nu findes i vores sortiment.